∷ Per Meistrup  
   ≡ 

Hestestalden

Oprindeligt en tråd i "Gamle København", den 24. september 2023.

For nyligt fandt jeg et af Peter Elfelts fremragende billeder fra 1916: "Udsigt fra Christiansborgs tårn mod Christianshavn og Amager". Ude i baggrunden på Artillerivej ligger en lav bygning lige foran en etageejendom, som jeg straks zoomede ind på, da jeg har lidt tilhørsforhold til den...


Foto: Peter Elfelt.

Fotografiet af den dengang ret så fritliggende bygning blev senere indkapslet i industrikomplekset Kowo Njal, som bestod af et antal større og mindre bygninger til erhverv, herunder den for adskillige lokale, velkendte Irma-forretning i Njalsgade, i dag Superbrugsen eller måske nu navneændret til Coop.

Jeg fandt også et luftfoto fra maj 1959 af Islands Brygge, som Allan Mylius Thomsen havde brugt i en fin historie om Bryggen. Her kan bygningen lige skimtes inde i Kowo Njal-komplekset, hvilket jeg har markeret ved at indsætte mit zoom fra Elfelts billede.


De lave bygninger til venstre mod Stadsgraven på luftfotoet fra 1959 tilhørte artilleriet, i dag ligger det høje Scandinavia Hotel og Copenhagen Casino på hjørnet.
Foto fra Københavns Stadsarkiv.

Mylius Thomsen skrev blandt andet: "Ud over ØK fattede Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, FDB, interesse for området. De opførte deres store produktionsfabrik i Njalsgade 15-31, som stod færdig i 1908." Coop skriver i deres historie, at de mange lokale medlemsejede brugsforeninger i Danmark blev til ét stort fællesskab i 1896.

I 1976 lejede jeg sammen med nogle partnere den lave gamle bygning inde i Kowo Njal. Ejendomskompleksets tilknyttede arkitekt fortalte, at bygningen blev kaldt "Hestestalden", da den oprindeligt var hestestald og kornlager for Brugsen, hvilket må antages at være HB (Hovedstadens Brugsforening) eller en af de lokale brugsforeninger før sammenslutningen – FDB blev først til ved sammenlægningen med provins-brugserne i 1973. Førstesalen stod tom og rå, mens stueetagen delvist blev brugt til lager af nogle bogholderimaskiner – hvorfor der var indlagt centralvarme i den del, for at holde lageret frostfrit – samt tre, nu tomme garager, som Seruminstituttet, beliggende skråt overfor på den anden side af Artillerivej, havde indrettet. Seruminstituttet havde også haft indrettet laboratorier i den lange nyere bygning til venstre for Hestestalden, hvor jernbanesporet fra Islands Brygge-kajen fortsatte ud på Amager. Arkitekten fandt endda nogle fine gamle bygnings-tegninger af Hestestalden frem.

Vi blev tilbudt en meget favorabel leje for Hestestalden og ejeren, Kowo Njal, ville tilmed indlægge el og toilet på 1. sal, samt give bygningen et nyt tag. Hestestalden var malet bleggul og grå med et par hvide stalddøre og brune garageporte. Når der var noget maling til overs fra andre steder, var det til tilsyneladende blevet smurt på Hestestalden, fortalte arkitekten.


Hestestald-bygningen, som den så ud I 1976, da vi lejede den og begyndte en istandsættelse.
Eget polaroid-foto.

Vi fandt ud af, at bygningen oprindeligt – eller på et tidligere tidspunkt – havde været gul, så vi fik lov at male bygningen om i noget, der kunne minde om dens oprindelige udseende, gul med hvide kanter og brunt træværk. Zoom'et fra Elfelts foto bekræfter nok dette, da bygningen fremstår meget lys.

Billedet herunder er fra cirka 1978 og desværre det eneste jeg har af bygningen udefra efter renovering – i 1970'erne rendte vi jo ikke rundt og snappede fotos og selfies, hvert andet øjeblik – midt på nederste etage kan der stadig ses en typisk gammel stalddør, som blev bevaret med en moderne dør bagved.


Den renoverede Hestestald en vinterdag i 1978 – og ja, personen til højre på billedet er mig, det er min far til venstre
Foto er vist oprindeligt fra en artikel i Frederiksberg Bladet, fotografen gav mig en kopi til frit brug.

Den lidt specielle og charmerende førstesal ombyggede vi til Danmarks første 24-spors lydstudie. To af gavlene blev en del af studiet, hvorfor de kom til at fremstå med en moderne lydtæt glasdør og aftageligt gelænder – ses bedst midtpå over stalddøren – så et flygel om nødvendigt kunne komme ind den vej med en kranbil. På et tidspunkt stod der faktisk to flygler i studierummet, og det ene kom ind og ud den vej, da trappen i gavlen var både smal og stejl. Ellers blev der lydisoleret efter alle kunstens regler, både så studiet ikke forstyrrede andre – der kunne jo blive spillet larmende rockmusik – og især, at andre og tung trafik ikke forstyrrede os, der blev også indspillet akustisk musik.

Den tids "smartphone" kamera var et Polaroid – hvor billedet kan være færdigfremkaldt 60-90 sekunder efter eksponeringen – dog oftest, ikke specielt gode fotos. Billedet af Hestestalden før ombygning er også et Polaroid-foto, men af de bedre i dagslys, i modsætning dem, jeg snappede indenfor under ombygningen – de 4 bedste er i collagen herunder – jeg kan desværre ikke gøre det om I dag, og der er mig bekendt ingen andre før-fotos.


Førstesalen i Hestestalden under ombygning til lydstudie. Der blev brugt meget mineraluld til både flydende gulv og lydisolering, med dobbelt stålskelet med 26mm gipsvægge og 30 cm isolering. Et par af håndværnerne holder kaffepause, nederst til venstre. Øverst til højre står en petroleums ovn, som tidligere må være brugt til opvarmning, vi indlagde elvarme i stedet.

Under ombygningen dukkede der korn frem mellem plankerne i etageadskillelsen – da der blev lagt nyt gulv på 1. salen og senere nye lofter i stueetagen – så ingen tvivl om, hvad førstesalen engang havde været anvendt til.

Fotos i collagen herunder giver et indtryk af håndværkernes anstrengelser og resultatet, der blev til lydstudie og kontrolrum. De er scannet fra en trykt reklamefolder fra 1976. Jeg har original-dias et sted, men de er aldrig blevet scannet, da det kræver en speciel filmscanner til store dias. Studiet åbnede under navnet Recording Operation Company I/S, forkortet ROC, I august 1976. Der er lidt mere beskrivelse under billedet.


Lydstudiet på 1. sal i Hestestalden, 1976. Øverst fra venstre det store studie og til højre billede af kontrolrummets båndmaskiner, et par af dem er fra danske Lyrec. Nederst fra venstre 28/24/8 mixerpult, det lille studierum fra scanning af bagsiden på en brochure og et kig på langs gennem kontrolrum og studie. Flysæderne foran mikserpulten var til musikere, så de kunne sidde og lytte til båndet med deres udfoldelser.
Fotos: Michael Vellage.

Billede nedenfor er mig selv bag mixerpulten. I løbet af 1978 overtog jeg studiet, hvorved det skiftede navn til PMP Studios og blev en integreret del af Per Meistrup Productions Co.


Mig selv som producer i indspilningsstudiet, cirka 1977. I baggrunden ses det 2 tommer (5 cm) brede lydbånd på 24-spors båndoptageren.

Vi lejede senere også hele stueetagen først til kontorer og musikkassette fabrikation, senere til lager da vi tillige lejede førstesalen på bygningen ved siden af, langs jernbanen, der hvor seruminstituttet havde haft laboratorier. Her flyttede kontorer og musikkassette-fabrik over i. Fra 1979 havde vi desuden grammofonplade-presning efter vi købte United Records, som lå på Frederikssundsvej. Billede-collagen her er fra noget af produktionen.


Fra produktionen på 1. sal i Seruminstituttets tidligere laboratorier i længen langs den gamle Amagerjernbane, 1979. Øverst ses det såkaldte "high-speed loop-bin"-anlæg fra danske Lyrec, der kopierede kassettebånd med 16 gange afspilningshastigheden på åbne spoler, kaldt "pancakes" (pandekager). De blev derefter spolet ind i kassetter. Der var bånd nok til omkring 30 kassetter på en åben spole. Masteren var en 4-spors ½-tomme bred uendelig båndsløjfe, der løb med en hastighed på 120-tommer i sekundet (7½ips x 16). Det tog lidt over en time at kopiere en hel pandekage og med 10 kopi-slaver kunne der overspilles bånd til omkring 250 musikkassetter i timen og 1.500 på et 8-timers skift.
Nedenunder ses fra venstre indspilning af ½" master; igangsætning af en såkaldt winder, der spoler pandekager ind i tomme kassettehuse og automatisk splejser båndet sammen med kassettehusets indløbsbånd; trykning af etiketter til kassettebånd; presning af vinyl-grammofonplader.
Fotos: Tony Waldron

I 1981-82 flyttede vi ud af København til moderne et-plan industrilokaler i Karlslunde. Hestestalden fortsatte som lydstudie med en ny lejer og andet udstyr, men jeg ved ikke hvor længe. Bygningen er i dag forsvundet sammen med resten af industrikomplekset i den ende af Kowo Njal og blevet til et moderne boligkvarter. PMP Studios samt produktion af bånd og vinyl-skiver er siden ophørt, det kal du læse mere om I linket til PMP Group her.

 442

Per Meistrup eMail ✉
© All content is subject to copyright.
Denne side bruger session cookies, men gemmer ingen data.
© Power Media Production - version: 23-11-2024.